Een Autodesk Subscription, oftewel abonnement, is een flexibele manier om met Autodesk-software te werken. Met een abonnement kiest u zelf voor een termijn waarbinnen u de software nodig heeft. U betaalt zo nooit te veel. Bovendien heeft u met een abonnement toegang tot de allerlaatste updates en behoren problemen met uitwisseling tot het verleden.

Neem een abonnement op Autodesk software om toegang te krijgen tot de meest recente applicaties voor de periode waarin u deze nodig heeft.

Het grote voordeel van een abonnement is flexibiliteit. Het afsluiten van een abonnement is eenvoudig, zonder aanzienlijke investeringen vooraf en stemt u zelf af op uw gebruik. Heeft u een grote opdracht binnengehaald en (tijdelijk) extra licenties nodig, dan kunt u met een abonnement eenvoudig opschalen. Zijn deze licenties na afronding van de opdracht niet meer nodig dan vervalt de licentie na de abonnementsperiode. Zo houd u uw productie hoog en kosten laag.

Productivity

Wat houdt een Autodesk abonnement exact voor u in?

  • Flexibele abonnements periode.
    U sluit een abonnement af voor de periode van een 3 maanden, 1, of 3 jaar.
  • Toegang voor één gebruiker.
    Geen serienummers meer, maar named user. De makkelijkste manier om gebruikers te beheren.
  • Toegang tot de nieuwste software.
    Als u een abonnement neemt, heeft u toegang tot de meest recente productreleases en -verbeteringen.
  • Toegang tot eerdere versies.
    Gebruik en download eerdere versies van de meeste Autodesk-softwareproducten.
  • Uw software thuis gebruiken.
    Gebruik huidige en eerdere versies van uw software ook thuis op uw computer.
  • Uw software onderweg gebruiken.
    gebruik uw software en services wereldwijd. U bent niet gebonden aan uw eigen land.
  • Desktop Software
    De software wordt lokaal op uw PC geïnstalleerd (dus niet in de cloud).
  • Cloud diensten
    Met een abonnement heeft u toegang tot de cloud diensten van Autodesk.

Abonnement: een vastgestelde periode

Een abonnement start vanaf het moment dat u van Autodesk een e-mail ontvangt met de bevestiging van het abonnement. U kunt vanaf dat moment een licentie op een lokale PC activeren, welke door één geregistreerde gebruiker mag worden gebruikt. Zodra het abonnement eindigt, stopt ook de software. U kunt dit voorkomen door het abonnement tijdig te verlengen. U kunt de licenties eenvoudig online beheren in het Autodesk Account.

Introductie Standard Plan en Premium Plan

Vanaf 7 juni 2020 is het mogelijk om uw Standard Plan uit te breiden naar een Premium Plan. U hebt dan recht op extra diensten en tools. We zetten de belangrijkste kenmerken van beide voor u op een rijtje:

Standard Plan Premium Plan
  • Basisrapportage gebruiksgegevens
  • Two-factor authentication
  • 24 x 5 support
  • Mogelijk vanaf 50 licenties
  • Alle voordelen van het Standard Plan
  • Gedetailleerde rapportage gebruiksgegevens
  • Single Sign-On (SSO)
  • 24 x 7 support
  • Centraal aankopen licenties

Meer informatie Upgrade Standard Plan naar Premium Plan.

Voor wie?

Met een Autodesk abonnement kunt u kosteneffectief een tijdelijke licentie aanschaffen. Schakel snel capaciteit bij, tijdens een project of met een tijdelijke medewerker. Vang eenvoudig pieken op zonder dat u direct een nieuwe licentie hoeft aan te schaffen.

Meer info?

De volledige informatie over Autodesk subscription kunt u vinden op de website van Autodesk

Met een onderhoudsplan kunt u uw aangekochte Autodesk softwarepakketten actueel houden. Een onderhoudsplan zijn de jaarlijks terugkerende kosten, die zijn verbonden aan de koop-licenties.

Wat houdt een onderhoudsplan exact voor u in?

  • Voordeligste manier om uw licenties up-to-date te houden.
  • Oude versies gebruiken naast de meest recente versie.
  • Thuisgebruik voor licenties onder onderhoudsplan.
  • Vereenvoudigde administratie en licentiebeheer.
  • U ontvangt (Engelstalige) web-support van Autodesk.
Maintenance plan

Voor wie?

Een onderhoudscontract is geschikt voor elke gebruiker die in het verleden software van Autodesk gekocht heeft en zijn software actueel wil houden. Het Autodesk softwarepakket dat u aangeschaft hebt, is uw eigendom en kunt u zo lang gebruiken als u zelf wilt. Zo lang u uw onderhoudsplan actueel houdt, heeft u het recht op het downloaden van de laatste versies van uw software.

Meer informatie?

Volledige informatie over het onderhoudsplan kunt u vinden op de website van Autodesk.

Blijf Actueel!
Het is niet meer mogelijk om kooplicenties aan te schaffen. Het onderhoudsplan kunt u wel actief houden door jaarlijks te verlengen. Wanneer dit onderhoudsplan verloopt, is dit onherstelbaar! U kunt dan de laatste versie van uw licentie eeuwigdurend blijven gebruiken, maar nooit meer upgraden. Houdt uw onderhoudsplan dus altijd actief.

Belangrijke mededeling: Autodesk stopt met Maintenance en stapt over naar Named Users

Upgrade uw Standard Plan naar Premium Plan

Bij elk Autodesk abonnement krijgt u gebruikelijk het ‘Standard Plan’ toegewezen. Dit servicepakket voegt een aantal beheer-, ondersteunings- en rapportagemogelijkheden aan uw abonnement toe en zijn erg behulpzaam voor het beheren en ondersteunen van uw gebruikers. Is uw organisatie wat groter dan kan dit pakket echter te beperkt zijn. Autodesk biedt daarom vanaf 7 juni 2020 de mogelijkheid om te upgraden naar een ‘Premium Plan’. Dit servicepakket geeft u meer mogelijkheden en extra diensten die beter bij uw organisatie aansluiten.

We hebben de belangrijkste kenmerken van het Standard Plan en Premium Plan even voor u op een rijtje gezet:

Standard Plan Premium Plan
  • Basisrapportage gebruiksgegevens
  • Two-factor authentication
  • 24 x 5 support
  • Mogelijk vanaf 50 licenties
  • Alle voordelen van het Standard Plan
  • Gedetailleerde rapportage gebruiksgegevens
  • Single Sign-On (SSO)
  • 24 x 7 support
  • Centraal aankopen licenties
  • Standard Plan:

  • Basisrapportage gebruiksgegevens
    Krijg inzicht in welke producten en diensten worden gebruikt zodat u eenvoudig het aantal licenties kunt aanpassen naar het daadwerkelijk gebruik. U betaalt op deze manier alleen voor licenties die u ook echt nodig heeft en bespaart u veel onnodige kosten. Heeft u tijdens de looptijd van uw contract een extra licentie nodig, dan kunt u deze eenvoudig bijbestellen.
  • Two-factor authentication
    Veiligheid wordt een steeds belangrijker onderdeel van uw bedrijfsvoering. Bescherm uw (online)data en projectgegevens door deze extra beveiligingslaag te activeren.Naast de standaard login met uw gebruikersnaam en wachtwoord ontvangt u op het moment dat u wilt inloggen een extra beveiligingscode per email of SMS. Deze code is slechts eenmalig geldig en hiermee verhoogd u de beveiliging van uw account(s) aanzienlijk.
  • 24 x 5 Support
    Autodesk biedt voor alle klanten met een Subscription, op werkdagen support. U kunt eenvoudig via het Autodesk Account een helpdeskticket aanmaken en er zal per e-mail of telefoon contact met u worden opgenomen (alleen Engels).

Premium Plan

  • Gedetailleerde rapportage gebruiksgegevens
    In de standaardrapportage ziet u alleen een algemeen UserID. Met de gedetailleerde gebruiksgegevens krijgt u echter inzicht in welke gebruikers met welke software werkzaam zijn omdat het gebruik aan het emailadres van de gebruiker is gekoppeld.
  • Single Sign On (SSO)
    Het voordeel van Single Sign On (SSO) is dat de primary/secondary admin geen gebruikers hoeft aan te maken in het Autodesk Account. De gebruiker wordt automatisch aan uw bedrijfsaccount van Autodesk toegevoegd als deze voor de eerste keer met uw bedrijfsgegevens inlogt als de software wordt geïnstalleerd. Indien er een licentie beschikbaar is wordt deze direct aan deze gebruiker toegewezen. Die licentie blijft aan de gebruiker toegewezen totdat een admin de licentie loskoppelt of de gebruiker verwijderd.Single Sign On (SSO) is geen vervanging van een netwerk of Multi-User abonnement. Als de gebruiker de software afsluit blijft deze gekoppeld aan de gebruiker en komt de licentie niet vrij voor een andere gebruiker. Single Sign On werkt overigens alleen vanaf 2016 versies en hoger.
  • 24 x 7 Support
    Autodesk biedt voor alle klanten met een Premium Plan support, 7 dagen per week, 24 uur per dag. U kunt eenvoudig via het Autodesk Account een helpdeskticket aanmaken en er zal per e-mail of telefoon contact met u worden opgenomen (alleen Engels).

Meer infrmatie

Autodesk Plannen.
FAQ over het Autodesk Premium Plan

Abonnement

Wat is het verschil tussen een abonnement (Subscription) en een onderhoudsplan?

Een onderhoudsplan is een jaarlijks terugkerend bedrag, waarmee u uw Autodesk koop-licenties actueel houdt. Voor koop-licenties heeft u het recht deze te blijven gebruiken zo lang u wilt. U mag de versie gebruiken die in eerste instantie heeft aangeschaft, of de laatste versie die u hebt verkregen door het actieve onderhoudsplan.

Met een abonnement huurt u feitelijk een Autodesk softwarepakket, voor een vastgestelde periode van 3 maanden, 1, 2 of 3 jaar. Als de huur periode is beëindigd, mag u de software niet meer gebruiken.

Belangrijke mededeling: Autodesk stopt met Maintenance en stapt over naar Named Users

Wanneer gaat een abonnement in?

Een abonnement gaat in op het moment dat u de bevestiging van Autodesk ontvangt.

Kan een abonnement op meerdere locaties worden gebruikt?

Een abonnement kan op meerde locaties worden geïnstalleerd en gebruikt door de werknemer op wiens naam het abonnement is afgesloten. Het is niet toegestaan om het abonnement door iemand anders te laten gebruiken.

Ik had vroeger Maintenance. Is Subscription een ander product?

Ja, met maintenance houdt u uw kooplicenties actueel. Subscription is een abonnement voor een bepaalde periode

Belangrijke mededeling: Autodesk stopt met Maintenance en stapt over naar Named Users

Wordt mijn Subscription elk jaar automatisch verlengd?

Nee, uw contract wordt niet automatisch verlengd. U wordt aan het eind van uw contractperiode benaderd voor de verlenging.

Wordt mijn Subscription elk jaar automatisch verlengd?

Nee, uw contract wordt niet automatisch verlengd. U wordt aan het eind van uw contractperiode benaderd voor de verlenging.

Premium Plan

Kan ik ook een Premium plan kopen als ik minder dan 50 licenties heb?

Nee, het is op dit moment helaas nog niet mogelijk om uw standaard abonnement uit te breiden naar een Premium Plan als u minder dan 50 actieve licenties heeft.

Kan ik tijdens een lopend contract upgraden naar een Premium Plan?

Ja, het is mogelijk om tijdens de looptijd van uw contract te upgraden naar een Premium Plan. Een Premium Plan heeft een maximale looptijd van 1 jaar. De einddatum kan worden uitgelijnd met uw huidige contract zodat u maar één factuur per jaar ontvangt.

Wat kost een Premium Plan?

Een Premium Plan kost € 300 per licentie per jaar. Het aantal licenties wordt bepaald door het aantal actieve licenties op het moment dat het Premium Plan account wordt afgesloten. Dit aantal wijzigt tijdens de looptijd niet.

Voorbeeld:
Uw contract loopt tot 1 februari 2021. In het contract zitten 20 AutoCAD en 35 AEC Collections. U koopt op 1 september de upgrade naar een Premium Plan. U betaalt 55 x € 300 voor 1 jaar Premium Plan. U koopt op 1 oktober 5 extra AutoCAD licenties. Op deze 5 extra licentie krijgt u tijdens de looptijd van het Subscription contract ook de voordelen van een Premium plan, zonder dat hiervoor kosten in rekening worden gebracht.

>

1 februari 2020 1 september 1 oktober 2021 1 februari 2021 1 september 2021
AutoCAD 20 5 extra licenties 25
AEC Collection 35 35
Premium Plan 55 Inclusief Inclusief 60

We hebben meerdere producten, dien ik voor alle producten een Premium contract te nemen?

U kunt de licenties in één contract niet opsplitsen, u dient voor alle licenties in één contract dus een Premium Plan af te nemen. Het is wel mogelijk om een contract op te splitsen in meerdere contracten. Het minimumaantal voor het Premium Plan is 50 licenties, de licenties mogen over meerdere contracten verdeeld zijn.

Is het mogelijk om licenties voor meerdere vestigingen in te kopen?

Ja, het is met een Premium Plan mogelijk om licenties in te kopen voor meerdere vestigingen of afdelingen.

Dienen alle vestigingen of afdelingen een Premium Plan af te nemen?

Nee, het is niet noodzakelijk dat u voor alle vestigingen of afdelingen een Premium Plan neemt. U kunt per contract bepalen of u het Standard Plan wil upgraden naar het Premium Plan. Het minimumaantal voor het Premium Plan is 50 licenties en de licenties mogen over meerdere contracten verdeeld zijn.

Is het mogelijk om meerdere personen de software te laten beheren?

Ja, het is mogelijk om meerdere personen software administrators te maken. Standaard wordt een primaire administrator aangemaakt. U kunt indien gewenst meerdere secundaire administrators toevoegen. Secundaire administrators kunnen softwarelicenties beheren voor het gehele bedrijf, een vestiging of een afdeling.

Welke producten komen in aanmerking voor een Premium Plan?

De meeste producten komen in aanmerking voor een Premium Plan. Er zijn echter een aantal uitzonderingen. De belangrijkste uitzonderingen die niet in aanmerking komen voor een Premium Plan zijn: BIM360 en PlanGrid. Bekijk de volledige lijst op de website van Autodesk.

Welke producten komen in aanmerking voor een Premium Plan?

De meeste producten komen in aanmerking voor een Premium Plan. Er zijn echter een aantal uitzonderingen. De belangrijkste uitzonderingen die niet in aanmerking komen voor een Premium Plan zijn: BIM360 en PlanGrid. Bekijk de volledige lijst op de website van Autodesk.

Autodesk account en gebruik

Waar kan ik de nieuwste versie van mijn Autodesk software downloaden?

U kunt Autodesk software via uw Autodesk Account downloaden. Login met uw Autodesk ID (gebruikernaam en wactwoord) en klik via “Management” op de download sectie, hier vindt u een overzicht van de software en de laatste versie waar u recht op heeft.